Afgelopen weken

11 maart 2018

Wat vliegt de tijd! Nog maar 3 weken en ik vlieg al naar Kaapstad! De afgelopen weken zijn we erg druk geweest in het kindertehuis. Omdat ze weinig knutselbenodigheden hebben, hebben we dingen als klei, verf, bellenblaas, papier en stiften gekocht. Vorige week hebben we bijvoorbeeld van papieren bordjes en verf slangen gemaakt (foto’s in link). Ook bellenblaas vonden ze ontzettend leuk! Wel merk je dat ze totaaaal geen waarde bij spullen hebben, wat ik van te voren niet verwacht had. Je zou al snel denken dat als je niet zoveel hebt, je dan zuinig met je spullen omgaat. Alles wordt op de grond gegooid, alle dvd’s zijn onbruikbaar omdat ze onder de krassen zitten en zelfs ballen worden kapot gemaakt. Dit is voor ons wel erg lastig, omdat het voor ons zo vanzelfsprekend is (nooit verwacht dat ik zo verstandig zou gaan klinken he wout hahahha).

Wel erg grappig is dat elke keer weer, ons haar gedaan wordt. Borstelen, vlechten, alles wordt ermee gedaan.

Vorige week woensdag hebben we een ander project bezocht, wat zich echt in de townships (krottenwijken) bevind. We kregen hier een rondleiding, maar we waren echt verbaasd hoe relatief goed het geregeld is. Dit komt voornamelijk door organisaties en vrijwilligers die bijvoorbeeld scholen bouwen, creches opknappen en blijvende hulp en kennis bieden. De creches stonden vol met ikea bordjes en bekers wat erg grappig was om te zien. Ook zijn er overal leerbenodigdheden, schriften etc. aanwezig en hebben ze het op dat gebied echt goed voor elkaar. En het blijven natuurlijk krottenwijken, maar de kinderen kunnen allemaal naar school, waar ze ook 2 maaltijden per dag krijgen.

Vorig weekend hebben we voor het eerst gesurfd, nog nooit zoveel spierpijn gehad de volgende dagen haha. En afgelopen vrijdag hebben we de Sacramento Trial gelopen, een erg mooie route langs verlaten stranden. Wat wel jammer is, is dat we hier relatief weinig zien omdat we overal heen gaan met een uber. Hierdoor heb je weinig vrijheid en ga je voornamelijk van bestemming naar bestemmnig. Dit omdat het hier simpelweg te gevaarlijk is om over straat te lopen met telefoon, geld etc.

Gisteravond hebben we een kasihop gedaan, dit is een tour langs verschillende lokale cafés in een township. Zonder begeleiding is dit gewoon te gevaarlijk om voor ons als blanke mensen te doen. We waren ook een hele bezienswaardigheid, overal werden foto’s van ons gemaakt omdat er simpelweg nooit blanke mensen daar komen.

Bij deze weer even een korte samenvatting van de afgelopen weken!